מנותק מהאינטרנט? צא החוצה מבית המדרש

מי שרוצה ללמוד את התורה לארכה ולרוחבה לא יספיק לו "אוצר החכמה" המכיל ספרים נידחים - אך אין בו מדברי התורה המתחדשים בכל יום
מתי הורביץ 30 Comment on מנותק מהאינטרנט? צא החוצה מבית המדרש
מי שרוצה ללמוד את התורה לארכה ולרוחבה לא יספיק לו "אוצר החכמה" המכיל ספרים נידחים - אך אין בו מדברי התורה המתחדשים בכל יום
12:51
28.04.24
נתי שולמן No Comments on הגאון הרב אברהם יוסף בדברים נוקבים: "נשיאה בעול היא הדדית"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

דוקא בגלל שחרם האינטרנט הצליח במעט, הוא בנה בינתיים חומה המפרידה זמנית בין משתמשי האינטרנט לבין אלו שלא. ובין מי החומה מפרידה?!

מצד אחד ניצב המיינסטרים שאכן משתדל להימנע מגישה לאינטרנט.

בהתנהלות זו קיימת סתירה מובנית בין הקפדה על חיים מערביים לצד ניתוק מהאינטרנט. מילא המתנזרים לחלוטין מהלך הרוח המערבי, המדע והטכנולוגיה והדמוקרטיה, יכולים הם לשכון בטח בחיי טבע שלוים (?) וסוגיית האינטרנט אינה נוגעת לעניינם, אבל מי שחי במערב, ונהנה בכל יום מפירות המדע, הרפואה, הטכנולוגיה והדמוקרטיה אינו יכול לעצור באמצע הדרך ולומר "סטופ" עד כאן. למעשה הוא יכול, אבל עד מהרה הוא יכנע וימשיך עם השיירה, כי אולי אפשר לעבוד בחרישה ובחליבה בלי אינטרנט אבל לא לא לנהל בית ספר, חיידר, הוצאת ספרים, הוצאת עיתון ועוד.

כך שבפועל האינטרנט קיים במרחב הציבורי. ואילו הכנסים הזועקים ש"האינטרנט הוא גהינום"  – הם בסך הכל מגחכים את עצמם כאשר האירוע עצמו משודר אונליין דרך האינטרנט, וההודעה לעיתון נשלחת דרך האינטרנט. הרי כשיצאו נגד הרדיו – לא שידרו זאת ברדיו. וכשהתנגדו לטלוויזיה לא שדרו זאת בטלוויזיה, אבל הההתנגדות לאינטרנט נעשית הרי דרך האינטרנט והציבור קולט את זה היטב, שזה לא רציני.

מהצד השני של החומה ניצבים אלו שכן מחוברים לאינטרנט, מי באופן רשמי ומי באופן פחות רשמי. מבחינתם, השהייה המשותפת באינטרנט יוצרת שפה, ידע, ותרבות דיון מסוג אחר. כך שמעבר לחומת החרם, ישנה חומה נוספת המפרידה בין המחוברים למנותקים, חומה של נושאי שיח שונים לחלוטין, זה חי בעולם משלו וזה חי בעולם משלו.

עד כאן תאור המצב מזווית מסויימת. והנידון העיקרי שאמור לעניין אותנו הוא מה קורה מבחינת תורנית.

הרי אם נלך קדימה, נבין שעולם התורה יצעד גם הוא אל האינטרנט. משום שהאינטרנט הוא כלי התקשורת המוצלח ביותר שקם אי פעם. וכפי שהאינטרנט קידם משמעותית כל תחום מקצועי ארצי, כך הוא עושה לתורה. וכבר היום פרוייקטים כמו עוז והדר, שוטנשטיין ועוד, מבוססים כולם על שיתוף ידע, ודיונים מרוחקים. אסור לשכוח, כל ההתקדמות בכל מישורי החיים תלויים בחיבור לאינטרנט, אם יש היום כשרות טובה יותר? זה בזכות האינטרנט. אם יש היום טיפול טוב יותר בילדים עם קשיי למידה? זה בזכות האינטרנט. שלא לדבר על רפואה מתקדמת, הצלת חיים, וכדומה. ואין שום אפשרות שלימוד התורה יעלה ברמה בלי אינטרנט – כשר לגמרי כמובן.

ולמעשה כבר היום, האדם הפשוט שמנתק את עצמו מהאינטרנט – הריהו מתנתק מהידע התורני עצמו. עולמות שלמים של תורה ועומק תורני נמצאים כיום רק ברשת ומי שמנותק מכל זה חסרה לו גישה לתורה עצמה.

אין ספק שמי שחיבור לאינטרנט אצלו פירושו – עשרות קבוצות וואצאפ ובזבוז זמן – בוודאי תהיה לו ברכה גדולה בניתוק מהאינטרנט. ועל זה הורו הרבנים שלא להשתמש באינטרנט. אבל מי שרוצה ללמוד את התורה לארכה ולרוחבה לא יספיק לו "אוצר החכמה" משום שהוא אמנם מכיל ספרים נידחים – אך אין בו דיונים חיים ודברי התורה המתחדשים בכל יום. אתרים כמו "דין" "אקשיבה" "פורום אוצר החכמה" ועוד,  יש בהם מאות מאמרים, תשובות, מידע ודיונים בכל תחומי התורה. דברים שאינם קיימים בדפוס וגם לא יהיו. מלבד זאת, לימוד התורה כיום מחייב ידע נרחב חוץ תורני, ועולם הידע הענק שקיים באינטרנט אינו קיים במקום אחר: מחקרים, אנציקלופדיה עדכנית ועוד.

אפשר לקחת דוגמה פשוטה ובאנלית: מהו "מפתח" עליו דברו חז"ל? בלי המידע וההפניות למחקרים שיש בלינק הזה – קשה להבין על מה מדובר. ואפילו לפני זה, מתי היתה לכל אחד אפשרות לבחון את ידיעותיו בתורה כמעט בכל תחום – בלחיצת כפתור כמו באתר המבחנים הזה?

ואכן, הרבה רבנים רציניים כיום יש להם גישה למידע אינטרנטי, בין אם בחיבור אישי לאינטרנט ובין אם על ידי שליח.

לי אישית ברור שיגיע היום שבו המנותק לא יוכל להבין את השיח בבית המדרש, ולצערנו יאמרו לו: "אם אין לך אינטרנט אין לך מה לעשות כאן". ואף כי הדברים נשמעים כהגזמה, קל להבין שזו המציאות המתרקמת מול עינינו. והעובדה שאתם חרדים וקוראים טור זה שהתפרסם באינטרנט בלבד, מעידה על כך.

התרומה הצנועה שלי לקידום הנושא היתה הקמת רשת חברתית תורנית: תורת ירושלים. הרשת לא הצליחה מחוסר זמן, זה מצריך השקעה של זמן, והמעוניין להשתתף מוזמן ליצור קשר דרך התגובות.



30 תגובות

מיין תגובות
  1. 29

    מאמר הזוי
    אין [כמעט] מעמר תורני בעל רמה באינטרנט – הכל שטחי ומרוח

    אולי הכותב יודע מה זה אינטרנט אבל נברך אותו שבעז"ה הוא גם יזכה לדעת מה זה לימוד תורה ופסיקת הלכה.

    אני לא מדבר על פסקי 'רבני אינטרנט' שאכן מאמריהם אינם ראויים אפילו לעטוף דג מלוח – ולכן נותרו וירטואליים

  2. 27

    ואנכי חולה אינטרנט
    ומוגדר כרב (על ידי גדולי הרבנים בימינו)
    ובורח אנוכי בכל יכולתי אל בית המדרש עם "מיעוט" יכולותיו הטכנולוגיות
    ומה תשווה לימוד טהור אל לימוד מעורבב בחדשות וכו"?????
    וכי הכל הוא הידע ומה עם עמקות?
    וכי נמצא המנוע מחולל הסברות?
    וכי להיות חמור נושא ספרים ייעודנו?
    אבל !!! אם כבר אמרת אז למה באמת אין אוצר החמה חינם?
    היכן הנגידים שהיו מוסיפים אלפי שעות לימוד?
    איפה עוז והדר שבתי פרנקל וכו' שיתנו טיפה חינם להציל נפשותינו הכמהות בשעות לילה מאוחרות?
    ולסיום מה תעשה נפשך המאוטרנטת בשבת קודש מה תלמד אז?
    וכי אתה מהישנים מכניסת השבת ועד צאתה??????????????

  3. 25

    אני חושב שממש הגזמתם
    כתבה בלי קשר לשום דבר מראה על בורות גמורה
    האינטרנט אולי מועיל פה ושם אבל רובו הוא גנבת זמן

  4. 24

    תסירו את הכתבה הזאת!!!!
    גועל נפש!!
    האם הכל זה ידע!! אפשר בכלל לקבל ידע מדבר אסור!! ושאפשר להיות טמא מזה!!
    עד היכן הגענו, שלא מתביישים לכתוב את זה

  5. 23

    היכן העורך??? האם הוא נרדם??? סיים כבר את עבודתו???!!
    המאמר והמציאות רחוקים זה מזה כרחוק מזרח ממערב…
    פלא הוא בעיני כיצד מאמר זה עשה דרכו לבמה מכוכדת כאתרכם.

  6. 22

    מצרף תגובה שקיבלתי ותגובתי:

    שבוע טוב, מתי
    בדבריך עלו שתי בעיות: ההתפתחות התורנית, המחויבת לדעתך מהשימוש באינטרנט. וה'מוסר הכפול' המתלווה למערכה נגד האינטרנט.
    לגבי הבעיה הראשונה, בניגוד לדעתך סבורני שהצמיחה התורנית, בניגוד למדעים אחרים, אינה תלויה באפשרויות טכנולוגיות, אמנם, גם לידע ולאפשרות השיח יש חשיבות בלימוד תורה, אך עיקר הגדילה תלוי בעמל, בטהרת הלב, יראת שמים וביושר, לא בידע ובעדכניות. צא וראה שכל גדולי הדורות לא היו בידם ספרים, אף לא כמו הכמות הנמצאת בכל בית היום, וגדולתם בתורה לאין ערוך מזו של דורנו.
    יחד עם זאת, הבעיה האחרת שעלתה בדבריך היא חמורה – עובר כאן לציבור, במיוחד לצעירים שעדיין לא לא למדו את 'השפה' הרווחת, מין מסר כפול. מצד אחד מתריעים על משהו שאסור שיימצא וייראה וסכנתו כאש, ובו בזמן הכול יודעים שנעשה בו שימוש, ואף על ידי המזהירים עצמם.
    כמדומני שהפיתרון הוא בשינוי מדיניות של העמידה מול הציבור.
    יש להעלות את האחריות האישית של הציבור, אבל לא להחליט עבור.
    לדבר על הסכנות והסיכונים, על האיסור להיכנס לנסיונות וכד' – כן. להחליט עבור אנשים על מעשיהם – לא ולא.
    אמנם צעירים הלומדים בישיבות וכד', טבעי הוא שמחנכיהם יחייבו אותם על התנהגות מסוימת, אבל כשאדם בונה את ביתו צריך הוא להיות אחראי למעשהו. הוא צריך להימנע מדבר אסור לא בשל יראת החברה, העיתון, המודעות, ואפילו הרבנים – אלא מפני אזהרת מלכו של עולם בלבד.

    תגובתי:

    שבוע טוב גם לך.
    לגבי ההתפתחות התורנית, בכל תחום ידע – יש מושג של "ננס על גבי ענק", יש הבדל אם מתחילים לבנות מכונית מ0 – "להמציא את הגלגל" כפשוטו. לבין בנייה מתוך תובנות שעלו אחרי ייצור של מליוני רכבים.

    ולכן אנו חווים קפיצה אדירה בכל תחומי הידע בעולם – כי השיתוף והדיון האינטרנטי יוצר קשרים בין אנשים שעובדים על אותו נושא, ומכפיל את כוחם.

    ואף לגבי "קניית התורה" שתלויה בטהרת הלב ועמל וכו' – הקבוצות החברתיות באינטרנט מציגות הצלחה מרובה בכל הקשור לתמיכה קבוצתית ועידוד.

    ולכן משני ההיבטים, הן הידע התורני והן הגדילה האישית – יכולים לקבל קפיצה משמעותית על ידי שימוש נכון באינטרנט.

    אז למה ערבתי את נושא החרם על האינטרנט, משום שבעיני הוא המעכב הגדול של שימוש נכון באינטרנט, מתוך הבנת החיסרון שבאי שימוש באינטרנט – אני מאמין שיחליפו את צורת ההתנגדות והשמירה מסיכוני האינטרנט.

    והצעד הראשון הוא להציע חומר תורני עשיר לגולשים. במקום שיגלשו לאתרי נייעס וחדשות. שזה מה שקורה באינטרנט הכשר.

  7. 21

    כותב השורות!!!!ומי יכול להבטיח לעצמו שדרך המידע התורני והתוכן הרוחני של האינטרנט יגיע למקומות השפלים והטומאה.וכ'ו וכ'ו אם כך כל הכתוב לעיל הינו בגדר סכנה כאן אין כניסה! !!!!

  8. 20

    כל גדולי התורה מתנגדים לאינטרנט מלכתחילה אלא מקילים למטרות פרנסה…
    ואתה בא להתיר את זה מלכתחילה? וכי יש יותר טוב בלימוד תורה בספר בבית המדרש?!?

  9. 19

    הדבר היחיד שנכון בדבריך זה זהם שווים תגובה שלילית
    שזה פשוט שטויות כל הקשקוש התורני וכו' אולי נכון ללא כל כל קשר לדבריך
    הצד ההכרחי לצערנו

  10. 18

    יש לי סינון נתיב אני מקבל הרבה חומר דרך איימיל מוריד שיעורים מהאינטרנט כמעט כל הלימוד שלי זה דרך המחשב תוכנה תורת אמת אורייתא ובלכתך בדרך
    אין מה להגיד העולם משתנה פעם אסרו הפלאפונים עשו כשרים היום אין מי שאין לו שתי קוים אחד כשר ואחד לא אותו דבר רוב הציבור משתמש באיימיל בדרך זו או אחרת

  11. 17

    כל מי שמגיע לבית מדרש [אפילו אם רק פעם אחת בשנה ביום העצמאות…] מבין שהדברים הללו טפשייים והזויים, והכותרת לקוחה מהמאדים…

    על כל פנים רוב האברכים הרצינים שאני מכיר מנהלים אורח חיים מעולה, שאין בו שום קשר לאינטרנט…

    והאמת שנראה לי שזה דווקא בגלל שאין להם קשר לאינטרנט…

    ומכיר אני רבים שהאינטרנט הוציא אותם מבית המדרש ובוודאי שלא הכניס אותם [גם כאלו שמסוננים בנתיב]

  12. 16

    מזעזע ומצמרר!!!!
    בושה וחרפה!!!
    כלים אלו נועדו למי שאין ביכלתו וכוחותיו לשבת ולעמול על סוגיא בבית המדרש, ולפחות הוא פותח ורואה גם משהו תורני, לעולם!!!! לא יצמח אי מי תלמיד חכם ע"י למידה ברשת.
    ולטענתך כי יוכיח זה שאנחנו עכשיו יושבים וקוראים את הגיגך ברשת, שיהיה ברור, אין חרדי שגולש ברשת אפילו באתרים החרדים כדוג' קול חי במצפון נקי, כל אחד יודע מרת נפשו וכואב מבפנים על נפילתו בשימוש ברשת.

  13. 15

    אבל כל התגובות פה הם מקוראי אתר האינטרנט…

  14. 14

    יש מצב על עתיד איך אומרים יש עתיד כזה. אני חושב שאינטרנט מוביל למצב שאתה עולה על אוטובוס אתה רואה את המטענים זה יראה כמו הסעה למחוברי מכשיר הנשמה.

  15. 13

    אז אתה אומר שאתה שווה יותר מהגאון מוילנה שלא היה לו אינרנט
    וגם מהרב שך והבן איש חי.
    לאן הגענו??????????????

  16. 12

    הבלים!!!! בלבול מוח זה המטרה שלהם!!!!
    מנסים להחדיר היום את האינטרנט בכל דרך שהיא, יש אנשים שמוצאים דרך אחורית הם חושבים שאולי דרכה יוכלו להכניס זאת אלינו, אך אנחנו גדולים מהם וחזקים מהם ולא ניתן לכל עם הארץ לבוא ולמושך אותנו בדרכים אחוריות!!!!!

  17. 11

    ועוד תגובות:

    ———————————
    מתי שלום,
    אני מסכים לדבריך. גם אני חושב שהאינטרנט הוא כלי חיובי ויש צורך רק לחסום את הגישה למה ששלילי, וזה מה שיהיה. כשמדברים איתי נגד האינטרנט אני אומר לאנשים: 'אני מאחל שלילדים והנכדים שלך יהיו מקרר, מכונת כביסה, טלפון ואינטרנט. כי לילדים שלך יהיה כבר אינטרנט, כשר כמובן, כמו שיש להם טלפון. זה הולך להיות חלק מהחיים וכשם שאתה רוצה שלילדיך יהיה טלפון אתה תרצה שגם יהיה להם אינטרנט'.
    כמובן שצריך שהוא יהיה כשר, אבל זה לא שונה מזה שבכל בית יש סכין וצריך לשמור את הילדים משימוש לא זהיר בו.

    ——————————-

    לגבי "תורת ירושלים" באיזה סוג פרויקט מדובר ובאיזה סוג עזרה יש צורך?
    תשובה: צריך להזמין רבנים לשלוח מאמרים ולהעלות.

    ———————————–

    אולי הפיתרון הוא לבנות רשת מסוננת לעניינים תורניים בלבד, ללא חדשות ופוליטיקה וכו'. והיא תהיה מעודדת אף לכתחילה על ידי הרבנים?
    איני מתמצא בעניין, אבל ייתכן שיש אפשרות טכנית לרשת מבודדת לחלוטין מהאינטרנט (לא תוכנת סינון), מעין אינטרנט מקביל "המרשתת התורנית". האם הדבר ייתכן?

  18. 10

    אינטרנט לא מסונן
    עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים -יהרג ואל יעבור !!!
    ולא אני אמרתי

    לא מתאים לאתר שלכם לפרסם מאמר כזה שייגיץ

  19. 9

    איך מישהו אמר פעם אני חסיד גדול של הרצל רק תביאו לי את התפילין שלו ואני יקנה אותם במיליונים גם כאן תראה לי את המחובר לאינטרנט שנהיה ת"ח בגלל זה רק להיפך מצנאו אנשים שסגרו את הגמרא בגלל האינטרנט

  20. 8

    שטויות, גדולי עולם צמחו והגיעו להכל כולל רפואה רק מהתורה איך אפשר להגיד שלא יוכלו ללמוד טוב בלי אינטרט.
    זהו שיש לך שראש אינטרנט מסולף

  21. 7

    מצחיק שכמוך!
    העיקר זה היראת שמיים וטהרת המוח והלב!
    תורה זה לא יחידות בגרות שצריך לדעת ולהתקדם, תורה נקנית בטהרה ובקדושה, ותכלס מי ששקוע באינטרנט אפילו כשר (כמו זה שאני משתמש בו) כבר אין לו את הלב והמוח הזך הנקי לתורה, המוח שלו בשטויות בדיחות וסמיילים וכו,
    עוד לא נמצא התלמיד חכם שהאינטרנט (גם הכשר) קידם אותו בתורה- שזה לא העיקר) וביראת שמיים-שזה העיקר כמאמר הגמרא).

  22. 6

    ברור שמחבר המאמר לא טעם מתיקות התורה מימיו. חמור יותר, הוא מצייר את עצמו כאילו הוא מעולם לא נכשל בפיתויי האינטרנט – זו כבר צביעות!

    חז"ל לימדונו ש"אין אפוטרופוס לעריות" (רוצה מקור? חפש בגוגל). חזקה עליך שליכלכת את שיכלך ואת מוחך כמו כל משתמש בעולם. בעייתך שאינך מוכן להודות על כך. (גם אני יודע את האמת העצובה שלך וגם אתה וגם שאר קוראי המאמר שלך).

    כדי להיראות צדיק אחד בסדום, חיברת מאמר אפל, רדוד וחסר תועלת.

    תכל'ס אני לא מצפה ממך להתנתק מהאינטרנט שלך, אבל אני מוחה על שהנך חופר בשדה בור בניסיון למצוא היתרים.

    אם אתה נשוי – עצוב בביתך. אם אתה רווק – איכס עליך.

    ולמי שעוד מכיר את קיומם של שלושה עשר עיקרי האמונה של הרמב"ם: "אני מאמין באמונה שלימה שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהיה תורה אחרת".

    על החתום
    מזרוחניק לשעבר שפסח על שני הסעיפים ומצא את האמת ומתיקות התורה בלי אינטרנט אלא בדפים המוצהבים של הגמרות הישנות של פעם.

  23. 5

    בושה!!!!!!
    לאן הגענו?!?!?!
    אני מזועזעת עד כמה הגבול של הנורמה רחוק, עד שהוא כבר לא בגדר נורמליזציה!

  24. 4

    בקושי לצורך פרנסה הרבנים התירו אינטרנט כשר אז לכתוב שצריך ללמוד תורה דרך אינטרנט. לאן הגענו

  25. 3

    כל הצעקנים כאן נתפסים להצהרות וכותרות ולא מתייחסים לגופם של דברים שדי משקפים את המציאות

  26. 2

    בלי להתיחס לזלזול שלו בגדולי ישראל, אניחנו כבר הרבה שנים בתוך עידן האינטרנט, ורואים כבר בשטח, תלמידי החכמים הגדולים, הם אלו אשר מתנזרים מהאינטרנט ודומיו, כמה שהאברך יותר מחובר לטכנולוגיה, הוא יותר מרוחק מהתורה. זו האמת העצובה
    וב"ה שנתן חכמה ליראיו, שיודעים להבחין ולהבדיל, באיזה כלים של הקדמה כן להשתמש ובאיזה לא להשתמש.